Strömmingsmarknaden i Helsingfors

En sak som jag inte skrivit om är just Strömmingsmarknaden som jag passade på att strosa i sist jag var i Helsingfors.
Här fanns skärgårdprodukter som fisk och svartbröd, senap och andra fina finska delikatesser. Ca. 30 båtar lägger till vid helsingfors kaj och säljer sina produkter och minst lika många har ställt upp olika tält och säljer sitt. Vädret kunde varit bättre, men ändå kändes det äkta finskt. Olika mathörnor där dom serverade piroger, våfflor, stekt strömming och massa gott. Själv åt jag finska köttpirogerna med största njutning. Strömmingsmarknader har i Helsingfors ordnats sedan 1743, vilket är helt otroligt. Läste det i en artikel, HBL

Som matälskare var detta en härlig upplevelse!





Kommentarer
Postat av: Marias Kakburk

TACK snälla:)!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters