Plommonkräm på mormors vis

Idag var jag på besök hos min lilla mormor. Jag hade köpt med mig lite torkade plommon för jag hade tänkte att vi skulle göra mormors goda plommonkräm tillsammans, så att jag får det exakta receptet.
Det är mycket enkelt att göra krämen...


  • 250 gram torkade kärnfria plommon
  •  8-9 dl vatten
  •  1/2 dl strösocker
  •  1 msk pressad citron
  •  1 1/2 msk potatismjöl (som röres ihop med 1/2 dl vatten)

  1. Koka plommon,vatten och socker tills det blir riktigt mjuka och går sönder ca 25-30 minuter rör om då och då
  2. Blanda potatismjöl och vatten rör ordentligt
  3. Ta av kastrullen från plattan och rör ner potatismjölblandningen,ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt koka upp snabbt under omrörning
  4. Häll upp krämen på ett fint serveringsfat med kant och servera med en klick grädde,det går även bra att servera med ovispad grädde...

Jag fick betyg av mormor och mamma = Jättegod (mormor gav mig också en stjärna i kanten :) )



Kommentarer
Postat av: mimmismat

Jamen de e ju så gott med plommonkräm. En klick grädde gör ju detta till en superefterrätt.



Fin blogg Ystra Systrar. :D

2008-10-03 @ 21:50:39
URL: http://mimmismat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters