Saffransbullar

Lagom till Lucia så passar jag på att baka saffrans bullar samt en saffransbutterkaka!
Har aldrig gjort en butterkaka, men tror nog att det inte ska vara så annorlunda! Dock är det första gången jag bakar julsaker i min gasugn! Lite orolig, men resultatet blev kanon bra!
Trevlig Lucia!
Hälsningar Carro
  • 5 dl mjölk
  • 2 pkt saffran
  • 50 gram jäst
  • 2 dl socker
  • 1 tsk salt
  • 200 gram smält smör (rums.temp)
  • 1 ägg
  • ca 15 dl vetemjöl

Fyllning
  • 200 gram mandelmassa
  • 200 gram smör
  • 50-100gram riven vitchoklad
  • 1 uppvispat ägg
  1. Värm upp mjölken och saffran i en kastrull (fingervarmt)
  2. Smula jästen i en bunke och häll sedan över saffransblandningen
  3. Blanda i socker och salt, samt det rumstemp. smälta smöret och knäck sedan i ägget!
  4. Häll bitvis i mjölet, du kan se att degen är klar när den lossnar från kanterna!
  5. Låt jäsa i 40 minuter! (Jag började julpynta granen under tiden)
  6. När degen jäst färdigt så dela den i 2 delar, och bre ut en deg i taget
  7. Blanda smör och mandelmassa till en smet (Vispa eller mixa ihop)Bred ut hälften av fyllningen, rulla ihop till en längd och dela den i ca 2 cm breda bitar. Ställ dem i en smörad ugnsform eller i fina pappersformar.
  8. Låt jäsa i ca 30 minuter, pensla sedan med uppvispat ägg och grädda i 200 graders värme tills de fått fin färg. (ca. 8-10 min)
Dekorera saffransbullarna med vad du vill! Ex. russin, mandel eller varför inte god glasyr?







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Mammsen

Ser jätte gott ut snygg bakform !!!!!!!!!!

2009-12-15 @ 17:45:51
Postat av: Fröken Dill

Vilken bra idé med den goda fyllningen! Lussekatter kan ju lätt bli lite torra annars.

Tycker fröken Dill

2009-12-16 @ 07:12:18
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters