Dumle kladdkaka

Här kommer ett riktigt sött och gott recept, godis-kaka! Lätt att göra och smaskens!
Du behöver:

  • 100 g smör
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 1,5 tsk vanillinsocker
  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 100 g dumle (eller efter smak).

Sätt ugnen på 175°

1) Låt smöret smälta i en kastrull. Ta kastrullen från värmen.
2) Tillsätt de övriga ingredienserna (ägg nästsist, dumlen sist) och rör tills allt är väl blandat. Häll smeten i en smord form och grädda mitt i ugnen 30-35 minuter.
3) Det blir mer dumlesmak om man tar bort en dl socker och minskar 1msk på kakaon.


Kakan ska vara lite kladdig och smakar utmärkt med vispad grädde. Det går bra att byta ut dumlen mot annan choklad, t.ex Geisha, Dajm.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Oj, vad sugen jag blev på kladdkaka nu. Måste testa med Geisha nån gång, låter supergott.



Gillar din blogg så du har fått en utmärkelse av mig på min blogg.

2009-01-10 @ 16:14:47
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Nadja

Oj oj oj, detta låter som rena himmelriket!



Nadja

2009-01-12 @ 11:08:20
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters