Fettisdagen

Idag är det fettisdagen vänner! Jag hoppas ni alla får chansen att avnjuta goda semlor idag, eller om ni redan gjort det! Har faktiskt själv inte gjort några egna iår, mest pga att jag går på en diet. Men här får ni ett kanon bra recept! Hälsningar Carro


Bullen
  • 75 gram smör
  • 2,5 dl mjölk
  • 25 gram jäst
  • 1 krm salt
  • 1/2 dl socker
  • 7-8 dl vetemjöl
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 ägg till pensling

Fyllning
  • 300gram mandelmass
  • 1 dl mjölk
  • 3 dl vispad grädde
  • Florsocker
  1. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm till fingervarmt. Smula i jästen i mjölken.
  2. Blanda ihop degspadet, saltet, kardemumman, sockret och vetemjölet (spara lite av mjölet till utbakningen)
  3. Arbeta ihop en smidig och blank deg som släpper från kanterna. Låt degen jäsa i 40 min.
  4. När degen jäst klart, Baka ut 1 bulle per/person genom att rulla degen i din hand. Lägg upp på bakplåtspapper och låt dem jäsa ytterligare 20-30 minuter. Sätt ugnen på 220° Pensla sedan bullarna med ägget och grädda dem ca 10 min mitt i ugnen. Låt dem sedan svalna på ett galler under duk.
  5. Skär av ett lock på varje bulle, ta ut en del av bullen och spara det i en skål, som man sedan har till fyllningen.
  6. Smula ner mandelmassa, blanda och späd med 1 dl mjölk till en ganska lös smet. Fördela fyllningen i bullarna. Vispa grädden och lägg en rejäl klick i varje bulle. Lägg på locket, sikta lite florsocker över semlorna.

Vad tycker ni om mest på bullen? Själv älskar jag mandelmassan!



Kommentarer
Postat av: Maja

Åh vilken härlig bild, man blir ju riktigt riktigt semmelsugen!!



Majas äggröra:

2 ägg (alt 1 ägg + 1 äggvita)

Oliver efter smak

Färsk basilika

Körsbärstomater i halvor

Gul lök

Smörgåsskinka/kalkon



Stek den hackade löken mjuk i smör. Tillsätt sedan samtliga andra ingridienser och rör runt tills äggen stannat. Krydda med salt och peppar.



Supergod lunch! Ät med en skiva bröd om du behöver mer kolhydrater!

2010-02-17 @ 09:36:16
URL: http://majao.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag älskar mandelmassan!!! Det är det absolut bästa på hela semlan... Smaskens! /Anna

2010-02-18 @ 11:51:33
URL: http://iannasliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters