Familjemys

I Onsdags så var jag hemma hos mina päron och firade min plastpappa Leif! Till hans ära gjorde jag en mumsig smörgåstårta samt toscakaka! Slår aldrig fel! Himla gott var det iallafall!
Vet att jag skrivit om toscakakan innan, men jag lägger upp receptet igen!
Till er som är sugna på lite mumsigheter!
Hälsningar Carro


Toscakaka

  • 2 ägg
  • 150gram smör
  • 1½ dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • ½ dl grädde eller mjölk
  • Skvätt pressad citron

    Glasyr
  • 75gram smält magarin
  • 1 dl socker
  • 1½ msk vetemjöl
  • 1½ msk mjölk
  • ½ dl honung
  • Hackad mandel

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Smörj och bröa en rund form (eller använd tupperwares silikonform så slipper du ströbröd och fett)
  3. Blanda ihop alla ingredienser till själva kakan och häll smeten i formen.
  4. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca. 20 min, gör under tiden glasyren.
Tosca-glayren:
  1. Blanda samman alla ingredienser i en kastrull
  2. Värm massan under omrörning tills allting blandat sig och tjocknat till. (Massan bör ej kokas)
  3. Bre glasyren över den knappt färdiga kakan (som gräddat i 20 minuter.)
  4. Låt kakan grädda i ytterligare 15 minuter eller tills den fått en fin färg.
Ta ut kakan och låt svalna! Sen är det bara att mumsa på!




Födelsedagsbarnet Leif


Smörgåstårta med skaldjur
Fyllning: Skagenliknandefyllning och ägg/majonäsfyllning!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Toscakaka är ju aldrig fel och vad mumsigt med smörgåstårta, ser superläcker ut.



Ha det gott!

2010-01-07 @ 21:58:41
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Fridas kök

Mmm, vad gott det ser ut! Jag älskar både toscakaka och smörgåstårta. Lyllos din plastpappa som fick det på sitt kalas. :-)

2010-01-12 @ 16:17:56
URL: http://fridaskok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters