Pumpapaj

Idag firar Amerika halloween, även vi i Sverige har inspirerats till denna helgdag!
Ikväll ska vi ha en sk. halloweenfest hemma hos oss, eftersom vi köpt fina pumpor passade vi på att göra en mumsig amerikansk pumpkin pie!
//Carro




Deg
3 dl vetemjöl
3 msk strösocker
150 g smör
1 äggula

Fyllning:
5 dl grovhackad pumpa
3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk kanel
1 krm salt
3 msk vetemjöl


  1. Blanda ihop mjöl,socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.
  2. Tryck ut i en ugnssäker form (Tupperwares silikonform är grym). Låt vila i kyl ca 30-40 min.
  3. Sätt ugnen på 200°.
  4. Koka pumpan i lättsaltat vatten 5-8 min. Häll av vattnet i en sil, pumpan ska vara väl avrunnen.
  5. Mixa pumpan till puré och låt den svalna något. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda ner resten av ingredienserna till fyllningen och häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min. Låt kallna.

Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde. MUMS!!

Kommentarer
Postat av: Jennie/ vanilla sky

Jag smakade på pumpa för första gången igår och jisses vad gott det var! Kan verkligen tänka mig att det smakar smaskens i paj!

2010-11-03 @ 20:08:00
URL: http://vanillaskykitchen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters