Kreolskgryta

Under mitt första jobb som 14-åring (ute i god tid) så jobbade jag extra på en restaurang ute i stockholmsskärgård. Ett litet paradis om jag skulle beskriva det själv under härliga 90-talet. Min chef som lärde mig mycket på de 6 år som jag faktiskt jobbade där (varje lov) gjorde en sådan FANTASTISK Kreolskgryta! Dock har jag inte hennes recept, utan försökt mig på en egen variant. Men jag kommer inte ens i närheten av Ingelas! Men värt ett försök iallafall!
//Carro


I hel fläskfilé
2-4 kabanosser eller annan kryddig sort
1 gul lök
1-2 röda paprikor
1-2 dl Syltlök
1-2 dl cornichons
4-6 dl matlagningsgrädde
kalvfond
soya
vitlöksklyfta/klyftor efter smak
smör
salt , svartpeppar
vetemjöl

 

  1. Skär fläskfilén i centimetertjocka skivor som trycker ut lite grann. Skär korven i skivor.
  2. Strimla paprikan, hacka löken. Sila av syltlök, och gurka.
  3. Fräs snabbt upp korven i en gryta och lägg sedan undan den.
  4. Bryn fläskfilén, salta och peppra. Pressa ner vitlök och pudra över mjölet.
  5. Lägg i korven, vänd ner paprika, syltlök och gurka. Häll på grädden.
  6. Låt puttra svagt en stund, smaksätt med skvätt soya och kalvfond!
Koka ris eller potatis till. Ska man ha det som jag minns det, så är det ris! MUMS!!
Lycka till! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters