Surströmmingspremiär!

Kan inte minnas att jag någonsin ätit surströmming, så igår var jag bjuden hem till en vän, Jenny uppe på en mysig takterass i Sundbyberg! Trots alla dessa varnande ord jag fått på vägen om hur illa lukten är och att det smakar skit, måste jag säga att jag blev smått besviken. Mest för att jag tyckte att det var gott och för att jag hade förväntat mig en vidrig stank, men visade sig sen vara en illa stank. Tycker folk klagar lite väl mycket. Men kanske mildrade det lite eftersom vi satt ute. Jenny hade även gjort iordning en super god jansson och västerbotten paj! MUMS!



Slutsats: Himla gott med alla tillbehören, men inte värt besväret om man måste filéa strömmingen själv :)Tycker att det tog lite lång tid, men som sagt gott var det med hembakat tunnbröd, smör,potatis,gräddfil,tomat,rödlök och gräslök, tillsammans med den salta surströmmingen som förvisso luktade lite prutt! Nej, nästa år hoppas jag på en lika trevlig och mysig kväll som vi hade igår! Norrlänningar kan detta! :)




Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Jag skulle så gärna vilja prova surströmming men det blir liksom aldrig av. Jag tror också att det är lite för mycket klagan och jag tror den värsta klagan kommer from dem som inte ätit det :)



Kul att du tyckte om det.

Trevlig helg.

2010-09-18 @ 11:51:33
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Karin W.

Förra lördagen åt vi surströmming med tillbehör i ett mer internationellt sammanhang tillsammans med bl a norrmänn och schweizare. Norrmännen har ju sin "rakørret" (raköring) och därför hade dom inga problem med varken stanken eller smaken. Men schweizarna var chockade. De som vågade smaka tyckte ändå att det smakade bättre än det luktade.

2010-09-18 @ 13:14:38
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Postat av: Cissi

Nu är vinnaren av dagens blogg utsedd, in och kolla om det blev du! :)

2010-09-18 @ 17:02:20
URL: http://cviklund.blogg.se/
Postat av: Mikael

Står man ut med att det luktar prutt om surströmmingen så kan man äta den på macka med goda tillbehör, annars kan man ta en sill-macka, det smakar ganska mycket samma sak, men man slipper prutt-lukten.



Kul att testa!

2010-09-20 @ 10:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters