Pizza Calzone

Pizza kan ju vara så himla mumsigt, speciellt när man gör den helt själv!
Krävs dock många försök till innan jag kan bli lika proffsig som en pizzabagare. Men kul är det att lattja med degen, bre ut den och strö på ingridienserna som amatören man är.
//Carro



Till pizzadegen
25 gram jäst
2½ dl vatten
1 msk olja
1 tsk salt
6-8 dl vetemjöl


Tomatsås - se nedan
Riven ost
skivade champinjoner
Rökt skinka, strimlad

  1. Smula jästen i en bunke.
  2. Hällvatten som ska vara fingervarmt i bunken med jästen. Rör om tills det löses upp.
  3. Tillsätt olja, salt och mjöl och arbeta ihop degen till en smidig och mindre kladdig deg.
  4. Låt degen jäsa övertäckt med en handduk, 30-40 min.
  5. Medan ni väntar på jästen kan ni ordna med tomatsåsen och skära tillbehören på pizzan.
  6. Sätt igång ugnen på 250 grader. Kavla, bre ut degen i den formen du vill ha på ett bakplåtspapper.
  7. Smeta på tomatsåsen, osten, skinka och champinjerna. Grädda ca 15 min, tills pizzan fått härlig färg!
Tomatsåsen:
1 burk krossad tomater
1-2 tomater
1 lök
paprikapulver
vitlök
Persilja/basilika
salt
Häll ner allt i en blender/mixa så det blir fintmalt
Koka sedan bort allt vatten och reda med lite mjöl, rör ordentligt så inte mjölet blir klumpigt.

Lycka till! Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: smyckestokig

Fynda dina julklappar hos mig !säljer jättefina unika namnarmband/budskapsarmband där du kan välja din egna text om du vill. tex ditt namn.barnets, älsklingens mm för endast 79 kr ! Finns även andra smycken till kanon priser . ( ber om ursäkt om du ej vill ha reklam radera bara detta då ) men de är helt klart värda att kolla in. Dessutom perfekta personliga julklappar utan att man behöver bli ruinerad



mvh malin



http://smyckestokig.blogg.se/

2010-11-02 @ 20:35:56
URL: http://smyckestokig.blogg.se/
Postat av: Tiigerlilja

Jag åt en jättegod pizza häromdagen (inte hemgjortd, men den var så god att jag måste få tipsa om toppingen ändå):

ruccola, spenat, fetaost och parmesan.

Jag var lyrisk när jag gick från restaurangen!

2010-11-22 @ 12:16:39
URL: http://tiigerliljas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters