Plommonpaj

Nu har jag haft dessa plommon i min kyl länge, måste göra något åt dem, så varför inte en klassisk plommonpaj?Detta är ju hur gott som helst och passar så väl in i hösten!
//Carro



Pajdeg:
3 dl vetemjöl
200 g smör
1 dl socker
Fyllning:
6-8 plommon
1 dl russin
300 g mandelmassa
100 g smör, rumstempererat
3 ägg
ca. 3 msk vetemjöl

Sätt på ugnen: 200º

  1. Blanda ihop vetemjöl, smör och socker i en matberedaren. Kör tills smeten blivit en deg och forma den sedan med händerna till en kaka och lägg in i kylen, ca. 1 timme. Då blir den lättare att kavla ut.
  2. Kavla sedan ut degen och lägg den i en pajform. Nagga pajdegen med en gaffel och förgrädda den i mitten av ugnen ca. 10 min.
  3. Skölj plommonen,kärna dem och skiva dem i valfri storlek. Mixa mandelmassan, smör, ägg och vetemjöl till en jämn smet.Bred ut mandelsmeten i pajskalet.
  4. Strö över russin och lägg ner plommonen i smeten(strö över lite socker på).
  5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 - 40 min tills pahen fått färg/tills fyllningen stannat.

    Servera pajen med vaniljsås eller vaniljgrädde! Dock hade jag god vaniljglass till, fungerar kanon det med!

    Mmmmmmm!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Ser jättegott ut, synd att man inte kan provsmaka;)

2010-10-12 @ 19:38:52
URL: http://systrarnayster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters