Gateaus valnötsbröd

Ett recept som vi hade på min brors bröllop! Jätte gott bröd men dock inget för nötallergiker! (Kan ta bort det med ;) )
(3 bröd)

  • 5 dl ljummet vatten (37)
  • 50g jäst
  • 8 dl vetemjöl
  • 4 dl rent rågmjöl
  • 1 msk salt
  • 20 g smör
  • 2 dl valnötter
1) Värm vattnet till 37 och rör ut jästen.
2) Blanda i alla ingredienser utom valnötter. Kör degblandningen i assistenten 3 min.
3) Krossa valnötterna försiktigt i handen. Blanda i valnötterna och kör assistensen ytterligare 3 min.
4) Låt sedan degen vila 25 min i bunke på varm dragfri plats. Stöt ihop degen och låt den ligga kvar i bunken ytterligare 25 min.
5)Ta upp degen, stöt upp den och dela i 3 delar. Forma bitarna till limpor och låt dem jäsa under duk i 50 min. Sätt in brödet i ugnen på 250grader men sänk sedan till, genast till 220grader, grädda i 30 minuter.

Perfekt att skära upp i fina skivor till middagen, buffén eller annat spännande!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh så gott det brödet lät! =)

Måste prova!!

2008-11-23 @ 13:20:36
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters