Sju sorters kakor

Fick receptboken"Sju sorters kakor" (från ICA-förlaget)av mormor,boken har hon fått av min mamma år 1963.Nu så ville hon att jag skulle ha den och det är ju  väldigt roligt  att ha fått den :) Satt just och bläddrade i den ,här finns en mängd trevliga recept. Här kommer några urval från boken:


Goda kaffekakan

  • 50 gr smör el. margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 dl socker
  • 1 kaka choklad
  • 1 ägg
  • 2 dl mjölk

Den flisade chokladen blandas med alla de torra ingredienserna och smöret eller margarinet finfördelas häri med fingertopparna. Ägg och mjölk vispas tillsammans samt blandas med det övriga. Smeten slås i en smord och brödströdd form att grädda i medelvarm ugn, 200-225 grader (står ingen tidsangivelse på hur länge kakan ska gräddas men jag tippar på som en vanlig socker kaka ca 25-30 min)




Engelsk fudge

  • 3 dl socker
  • 3 msk smör
  • 2 dl grädde
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3 msk kakao
  • 50 gr sötmandel

Blanda alla ingredienserna utom mandeln i en tjockbottnad gryta. Låt massan under omrörning sakta koka tills den vid prov i kallt vatten är lagom hård och seg. Tag den från spisen och tillsätt mandeln. Häll upp massan på en väl smord plåt eller marmorskiva. Låt den svalna något och skår den i fyrkantiga bitar.


Kommentarer
Postat av: Leila bakar...

världens bästa bakbok!

2009-02-25 @ 09:26:40
URL: http://leilabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters