Potatismoslåda med köttfärs

Potatis och köttfärslåda är en god husmanskosträtt och var en av mina favoriträtter som barn...
Hälsningar Ninni

Detta behövs:

  • 400 gram köttfärs (om man vill kan man göra en vegetarisk variant med svamp eller sojakross)
  • Några påsar färdig potatismos (om jag har tid så gör en egen potatismos men med kort om tid använder jag mig av pulvermos)
  • 1 Gul lök (kan uteslutas)
  • Några matskedar köttfond
  • Grovmalen svartpeppar och flingsalt

Gör så här:
  1. Bryn köttfärsen och den hackade löken gyllenbrun tillsätt köttfond efter smak.
  2. Tillaga potatismosen. Blanda ihop köttfärsen med potatismosen och peppra. Sätt på ugnen på 200 grader.
  3. Lägg köttfärs och potatismosblandningen i en ugnsform och släng in i ugnen om du vill kan du riva lite ost över och grädda tills osten smält och fått fin färg. Men man kan också servera rätten utan att den har varit i ugnen.
  4. Servera med rödbetor, saltgurka och toppa med lite flingsalt. Mums..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters