Jordgubbs- och hallon bakelse

Min älskling älskar rulltårta! Så idag tänkte jag överraska honom med en jordgubbs- och hallonbakelse!
Som egentligen är som en rulltårta, men man vänder på den och klickar en gräddklick på den :) Enkel, tar ca 25 min och god är den! Dock är jag inte speciellt fingerfärdig, så eran blir säkert mycket snyggare!

// Carro



Rulltårtan:
3 ägg
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk eller vatten
(Jag tog faktiskt grädde, eftersom jag inte hade mjölk hemma)

Fyllning:
250 gram Jordgubbar
200 gram hallon
½-1 dl socker

Servering:
Hallon eller jordgubbar
Lättvispad grädde

  • Sätt ugnen på 250 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt
  • Lägg hallon och jordgubbarna i en mixer tillsammans med sockret, mixa grovt.
  • Vispa ägg och socker poröst. Siktna ner mjölet tillsammans med bakpulvret, tillsätt sedan mjölken.
  • Rör runt tills den blir en jämn och fin smet.
  • Bred över smeten på bakplåtpappret och ställ in i ugnen ca 5 min
  • Stjälp upp rulltårtan på ett sockrat bakplåtpapper, dra av pappret försiktigt. Sitter den hårt kan man pensla kallt vatten på pappret. Låt kakan svalna.
  • Bred ut en jämnt lager av fyllningen på kakan och rulla ihop den från långsidan med hjälp av pappret. Rulla kakan hårt så den håller formen när du ska skära den. Låt den vila några minuter innan den skärs upp.

    Skiva tårtan och lägg en klick grädde och dekorera med bär! Volia!
    Man kan ju även så klart äta den som vanlig rulltårta med!


Kommentarer
Postat av: Malin

Tack det samma, mysig blogg! :)

2010-04-25 @ 21:59:15
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Helena S - Bara en kaka till

Vad gott med rulltårta! Man gör det alldeles för sällan, måste bli ändring på det! :-)

2010-04-26 @ 08:12:41
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters