Heltstekt Oxfilé

Till nyår så gjorde jag min allra första oxfilé i ugn! Så otroligt roligt och gott! Dock känner jag att jag borde pepprat den mera, men med den goda rödvinssåsen till så blev det ju bra! Men visst är det kul att göra saker man vanligtvis inte gör annars, jag är mer för kalla rätter och sånt, kött är jag riktigt okunnig på!
Hälsningar Carro



1 Hel Oxfilé
Timjan
Vitlök
Olja
Salt & Peppar


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 100°C.
  2. Bind ihop köttet, till en jämntjock stock. Man kan vika upp den smala delen eller skära bort den.
  3. Salta och peppra,
  4. (Man kan även steka oxfilén så den får färg i olja och vitlök. Sägs även stänga porerna och bli mer saftigt!)
  5. Stek i ugnen i cirka 2 timmar, lägg i vitlöksklyftor och timjan.
  6. Innertemperatur 58-60°C.
  7. Ta ut och låt vila i minst 1 timme och till serveringen så sätt in den i 10 min, i  200°C.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters