Ugnspannkaka

Blev himla sugen på ugnspannkaka, dessvärre hade jag ingen skinka hemma, så jag gör en enkel, vanlig ugnspannkaka till lunch. Får toppa med sylt istället! Annars är ju lingon och råriven vitkål mest perfekt!(Min silkonform från tupperware passar perfekt till denna pannkaka, så jag gjorde endast halva receptet!)
//Carro




8-10 bitar

  • 3 dl mjölk
  • 8 dl vetemjöl
  • 4 ägg
  • ½ tsk salt
  • 3-5 msk smör
  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Vispa ihop mjöl, mjölk och salt till en slät smet
  3. Vispa sedan ner ett ägg i taget.
  4. Bryn smöret i långpannan i ugnen, häll sedan smeten
  5. Grädda i ca. 20-25 min, tills den fått fin färg och "stannat"

Servera valfri sylt till! Mums!


TIPS!


Med skinka:
Skär 100 gram rökt skinka i tärningar
Lägg tärningarna tillsammans med 25 g smör och bryn i långpannan i ugnen, innan du heller i smeten.
Gör samma som i receptet ovan.

Med svamp och lök:
Lägg i hackad lök och svamp i långpannan med smör och bryn, häll sedan i smeten! Glöm inte att salta och peppra löken och svampen.

Kommentarer
Postat av: Filibabba

Åh jag älskar ugnspannkaka! :)

2010-08-01 @ 19:15:09
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters