Cava-provning

I fredags gick jag tillsammans med två vänner på en Cava-provning. Egentligen är jag inte så intresserad av bubbel, utan det var mer min ena vän som är mest intresserad. Men nu efter denna provning så tycker jag att Champange är överskattat och något tråkigt. Jag tror nog att Cava, börjar bli mer accepterat och blivit mer trendigt. Varför köpa en svindyr champange när man kan köpa en super god Cava för rimligare peng?

"Kursledaren" heter Peter Streijffert som är både kock, journalist och känd som matduell-peter!
Vi hade en trevlig fredagskväll med bra inblick i Cavans värld och provsmakade olika bubbel!

Jag hade iallafall en underbar kväll med mina vänner, älskar att hitta på lite vardagslyx!
Min Cava-favorit är just nu Anura Brut, chardonnay och Pinot Noir för ca. 119:- på bolaget.

"Cava är ett vitt mousserande vin från olika distrikt i Spanien. Ordet cava kommer från katalanskan och betyder källargrotta, ordets etymologiska ursprung är dock grekiskt..." - läs mer på wikipedia


//Carro


Kommentarer
Postat av: Jörgen A

Cava är verkligen underskattat! Finns väldigt få som anser sig kunna skilja på champange och cava!

Trevlig blogg!

2010-09-29 @ 09:01:58
Postat av: Erica Björklund Sattler

Hejsan!



Jag konsulterar ett vinimportföretag i Malmö, http://www.invinitum.com, och för tillfället jobbar jag på att plocka hem riktigt bra Cava.



Kan inte förstå varför gemene man väljer dålig Champagne istället för fantastisk Cava, det är verkligen ett mysterium för mig.



Trevlig blogg!



Erica Björklund Sattler

2010-10-26 @ 07:08:06
URL: http://www.invinitum.com
Postat av: Erica Björklund Sattler

Sådär, under januari månad kommer riktigt bra cava från Recaredo in på Invinitum. Kika in om ni vill!



MVH Erica Björklund Sattler

2011-01-06 @ 14:40:44
URL: http://www.invinitum.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0 bloglovin Matbloggstoppen free counters